CASE
Oulun kaupungin TE-palveluita kehitettiin entistä asiakasystävällisemmiksi
Asiakas
Oulun kaupunki
Palvelu
Hallittu muutosjohtaminen ja projektipäällikköpalvelut
Menetelmät
Ihmisten osallistaminen, Muutosjohtaminen, Palvelumuotoilu, Prosessien kehittäminen
Projektin kesto
5 kuukautta
Projektin lähtökohdat
BusinessOulu toteutti yhteistyössä Briljantit Oy:n ja Palvelumuotoilu Palon kanssa Oulun kaupungin työllisyyspalveluita koskevan kehittämisprojektin. Projektin kautta saatuja tuloksia on hyödynnetty myös tulevaa TE24-uudistusta ajatellen.
Projektin haasteet
Henkilöasiakkaan palveluprosessit eli tuttavallisemmin HePaPro-nimellä kulkeva projekti toteutettiin BusinessOululla viime vuoden elo-joulukuun välisenä aikana. Briljantit Oy:n ja Palvelumuotoilu Palon kanssa toteutetun yhteistyöprojektin tarkoituksena oli selvittää BusinessOulun Työllisyyspalveluiden henkilöasiakkaiden nykyprosessien sujuvuutta sekä suunnitella niiden kehittämistä jatkossa.
BusinessOulun Työllisyyspalveluissa oli huomattu organisaatiorakenteesta johtuvaa siiloutumista sekä haasteita tiedonkulussa, joita haluttiin kehittää henkilöasiakkaiden palvelun parantamiseksi.
– Tavoitteenamme oli selvittää, miten organisaation sisäisiä pullonkauloja saadaan poistettua ja miten saamme vapautettua omavalmentajien aikaa asiakkaille niin, että asiakkaat etenevät palveluiden jälkeen työelämään tai koulutuksiin. Lisäksi halusimme selvittää, miten voimme kehittää toimintaamme myös TE24-uudistusta ajatellen, Työllisyyspalveluiden johtaja Mari Rautiainen kertoo.
TE-palvelut 2024 -uudistuksella tarkoitetaan uudistusta, jossa valtion järjestämät TE-palvelut siirtyvät kunnille tai kuntien muodostamille työllisyysalueille vuoden 2025 alussa. Oulun seudun työllisyysalueeseen kuuluu Oulun lisäksi kymmenen muuta kuntaa.
Projektin lopputuloksena syntynyt 90-sivuinen raportti kuvastaa tämän projektin tarvetta: halusimme oikeasti kuulla, mitä työllisyyspalveluiden henkilöstössä ajatellaan ja miten palveluita voisi jatkossa kehittää.
Projektin tavoitteet
Nykyisten työllisyyspalveluiden kehittäminen edellytti palveluprosessin tarkastelua ja uudelleen kokoamista tehokkaampien prosessimallien muodostamiseksi. HePaPro-projektissa haluttiin löytää kehityskohteiden juurisyyt sekä saada palautetta koko henkilöstöltä. Konsultoinnissa ja henkilöstön osallistamisessa auttoivat Briljantit Oy:n Maria Karppinen sekä Palvelumuotoilu Palon Piia Innanen.
– Henkilöstöä osallistettiin erilaisten tiimikohtaisten prosessipalaverien, kyselyiden ja työpajojen kautta. Työpajoissa lähdettiin selvittämään työllisyyspalveluiden toimintatapoja. Osallistamiseen käytettiin projektia varten räätälöityä muotoilupeli Vuorenvalloitusta, jossa työtiimejä sekoitettiin ja ihmiset pääsivät keskustelemaan keskenään, Karppinen ja Innanen kertovat jatkaen:
– Saimme työpajoista hyvää palautetta erityisesti siitä, että tiimit pääsivät kuulemaan muidenkin mielipiteitä. Kun oman tiimin näkemykset ovat tuttuja, elää helposti omassa kuplassaan.
Koko BusinessOulun Työllisyyspalveluiden mukaanotto tarkoitti noin 170-päisen henkilöstön osallistamista, mikä oli Mari Rautiaisen mukaan projektin onnistumisen edellytys ja vahvuus.
– Kun lähdetään tekemään tällaista kehitystyötä ja rakentamaan pohjaa tuleville palveluille, on tärkeää, että kaikki pääsevät osallistumaan ja sanomaan mielipiteensä.
Tiimikohtaisten prosessipalaverien, kyselyiden ja työpajojen kautta kerätty palaute analysoitiin, minkä perusteella työllisyyspalveluiden nykyisiä toimintamalleja muokattiin. Lisäksi tuloksia hyödynnetään tulevien toimintamallien rakentamisessa.
Lopputulos
HePaPro-projektin lopputuloksena syntyi 90-sivuinen loppuraportti, joka sisältää toimenpidesuosituksia ja palveluiden kehittämiskohteita. Raportti pääsi käyttöön jo projektivaiheessa, kun BusinessOulun Työllisyyspalveluiden asiakaspolku otettiin tulosten myötä huomioon uudella tavalla ja sen prosesseja muokattiin vastaamaan raporttia.
– Ehkä se kuvastaa tämän projektin tarvetta: halusimme oikeasti kuulla, mitä työllisyyspalveluiden henkilöstössä ajatellaan ja miten palveluita voisi jatkossa kehittää, Mari Rautiainen kokoaa.
– Projektissa oli tärkeä luoda pohjaa TE24-uudistuksen myötä laajenevalle palvelukokonaisuudelle ja sen toteuttamiselle. Projektin aikana tehtyjä löydöksiä onkin jo hyödynnetty tulevan toiminnan valmistelussa. Tämä projekti ja uudistus eivät ole tuntuneet erillisiltä projekteilta, vaan ne liittyivät toisiinsa, HePaPro-projektissa mukana olleet TE24-uudistuksen projektipäällikkö Piia Holappa ja kehittämispäällikkö Marjo Pekkonen lisäävät.
Jaa sivu eteenpäin