Usein kysyttyä

Täältä löydät vastauksia yleisimpiin kysymyksiin palveluistamme, toimintatavoistamme ja prosesseistamme ja saat selkeyttä askarruttaviin asioihin. Jos et löydä etsimääsi vastausta, olethan yhteydessä – autamme mielellämme!

  • Mitä on Lean?

    Lean on johtamisfilosofia ja toimintamalli, joka keskittyy tehokkuuden parantamiseen ja hukan vähentämiseen organisaatioissa. Leanin ajattelutavan ja menetelmien avulla työprosesseista pyritään saamaan siis mahdollisimman sujuvia siten, että niistä tunnistetaan sekä poistetaan hukkaa. Tämä hukanpoisto auttaa vapauttamaan työaikaa tuottavalle työlle eli sille ”oikealle” työlle, jota meidän kuuluukin töissä tehdä. Sujuvoittamista tehdään asiakkaan arvon lisäämisen näkökulmasta eli siten, että sujuvuus näkyy asiakkaalle saakka. Briljanttien leanaamisessa korostuu eritoten ihmislähtöinen työote. Tällä tavoin toiminnan sujuvoittamisen myötä voimavarat kanavoidaan fiksusti ja syntyy tyytyväisempiä ja sitoutuneempia työyhteisöjä.

  • Miten Briljantit hyödyntää Leania asiakasprojekteissaan?

    Jokainen Briljanttien projekti on räätälöity asiakaskohtaisesti. Projektin käynnistymisvaiheessa kartoitetaan nykytilanne ja määritellään tavoiteltu lopputulos. Asiakkaan kanssa pyritään tunnistamaan projektin myötä tapahtuva muutos, joka parantaa asiakkaiden kokemaa palvelua ja/tai prosesseja ja tukee vaikuttavuutta.

    Prosesseissamme ihmislähtöisyys korostuu ja useissa projekteissa järjestetään esimerkiksi avainhenkilöiden haastatteluja, käydään Gembaamassa (=havainnoimassa) työprosesseja sekä päivitetään asiakkaiden palvelutarpeita. Onnistunut Lean-projekti varmistaa tavoitteeseen pääsyn sovitussa aikataulussa ja ennalta määritellyllä sisällöllä mahdollisimman tehokkailla prosesseilla höystettynä.

  • Miten ja mistä Briljanttien asiakasprojektit lähtevät liikkeelle?

    Projektit käynnistyvät tilannekuvan synnyttämisellä eli niinkutsutulla alkukartoituksella, jossa keskustellaan usein arjen haasteista ja kehityskohtiesta, joista muodostuu runko muutosprojektille. Asiakkaalla voi olla mielessään asia, joka pitäisi saada toteutetuksi, mutta ei välttämättä ole selkeää suunnitelmaa siitä, että kuka tekee, mitä tekee, missä aikataulussa ja millaisin menetelmin.

    Näiden keskustelujen pohjalta Briljantit valmistelee etenemisehdotuksen. Useimmiten lähdetään liikkeelle nykytilan analyysistä, edetään tavoitetilan määrittelyyn ja sen jälkeen toteutetaan muutosprojekti yhteisesti sovitulla projektisuunnitelmalla.

    On hyvä muistaa, että jokainen projekti on yksilöllinen, joten Briljanteilla on myös caseja, joissa etenemme kevyemmillä resursseilla ja täsmämenetelmillä. Ota yhteyttä ja katsotaan tilanteeseenne parhaiten sopiva toimintamalli.

  • Miksi ihmiset vastustavat muutosta ja miten Briljantit voivat auttaa siinä?

    Muutoksen dilemman ymmärtäminen on Briljanttien yritystoiminnan ytimessä. On aivan normaalia ja inhimillistä, että on muutosvastarintaa, joskin se voi hidastaa ja haastaa muutosprojektien läpivientiä arjessa. Vaikka muutosprosessi voi vaikuttaa työläältä, tulee muutoksiin reagoida ja kehittää prosesseja systemaattisesti ja tavoitteellisesti.

    Maria Karppisen kasvatuspsykologinen koulutustausta tukee ihmislähtöistä muutosten läpivientiä, auttaa ymmärryttämään muutoksen tärkeydestä sekä tehostamaan muutosprojektien onnistumista.

  • Miksi ottaa ulkopuolinen kumppani mukaan muutosprojektiin? Emmekö voisi tehdä sitä itse omalla porukalla?

    Resurssien ja asiantuntemuksen puute voi johtaa epäselvään suunnitelmaan ja muutoksen viivästymiseen. Muutosvastarinnan hallinta ja tiimien sitouttaminen voivat olla haastavia ilman ulkopuolista näkemystä ja asiantuntemusta. Ulkopuolinen kumppani on neutraali toimija, joka ei ennalta tunne organisaation sisäisiä jännitteitä.

    Projektinhallinnan kokemattomuus voi johtaa aikataulun ja budjetin ylityksiin. Usein ajatellaan, että sisäisesti tehtynä työ on ns. ”ilmaista” eikä sille ole laskettu todellisia kustannuksia. Loppuunsaattamisen haasteet ja resurssien allokointi voivat vaarantaa projektin onnistumisen. Myös Lean-menetelmien käyttöönotto ilman asiantuntijan opastusta voi olla tehotonta ja johtaa osaoptimoituihin tuloksiin.

     

  • Kenelle Briljanttien palvelut eivät ole soveltuvia?

    Briljanttien palvelut on suunnattu organisaatioille, jotka etsivät tuloksellista muutosjohtamisen tukea ja projektien systemaattista edistämistä. Asiakkaitamme ovat organisaatiot, jotka odottavat tuloksia projektin aikana, mutta tähtäävät pitkän aikavälin kehittämiseen ja toimintojen tehostumiseen.

    Briljanttien palvelut eivät ole tarkoitettu pienille tiimeille, joilla ei ole kompleksisia haasteita. Palvelumme eivät myöskään sovellu yksittäisiksi kehittämispäiviksi mikäli tarkoituksena on hakea vaikuttavuutta ja pidemmän aikavälin hyötyjä.

  • Onnistuuko kehittäminen etänä Briljanttien toimesta?

    Toki onnistuu! Parhaimmat vaikutukset saadaan kuitenkin siten, että tapaamme kasvotusten joitakin kertoja. Tapaamisten aikana voidaan helpommin varmistaa yhteinen ymmärrys kehittämisen tavoitteista ja muodostaa yhteinen käsitys tavoitellusta lopputuloksesta. Tapaamiskertojen välillä projektin edistäminen etänä onnistuu sen myötä hyvin.

    Usein parhaita projekteja ovatkin hybridimuotoiset projektit, joissa tavataan perustellusta syystä (esim. workshopeissa tai työstöä vaativissa palavereissa), työskennellään tapaamisten välissä etänä ja otetaan etenemisen varmistamiseksi systemaattisesti projektipalavereita.