Prosessimuotoilua ihmislähtöisellä otteella
Kun yritysten ja organisaatioiden toimintaa sujuvoitetaan, voimavarat kanavoidaan fiksusti ja syntyy tyytyväisempiä sekä sitoutuneempia työyhteisöjä. Briljantit pureutuu jokaisen asiakkaan ongelmaan löytääkseen oikeat ratkaisut prosessien uudelleenmuotoiluun.
Esimerkkejä haastavista tilanteista
- Työprosesseissa on havaittu tehottomuutta
- Prosesseissa on tunnistettu jonoja ja pullonkauloja
- Hukkaa on tunnistettu, mutta ei tiedetä miten korjata tilannetta
- Prosesseista ei ole ajantasaista ymmärrystä tai tieto on vanhentunutta
- Prosesseja ei ole kuvattu tai dokumentoitu
- Prosessikuvaukset ja arjessa tehtävät työvaiheet eivät vastaa toisiaan
- Avainhenkilöriski on tunnistettu, kun tärkeä tieto on avainhenkilöiden päässä
- Tehdään nykytilankuvaus / -analyysi
- Tarkastellaan prosesseja
- Arvioidaan kehittämistoimenpiteiden vaikuttavuudet ja priorisoidaan kehittämistehtävät
- Päivitetään prosessikuvaukset
- Laaditaan prosessikuvaukset tai tehdään tarvittava dokumentaatio
- Tutkitaan ihmislähtöisesti miksi prosessista poiketaan
- Kartoitetaan avainhenkilöriskit ja tehdään suunnitelma riskien minimoimiseksi
Milloin tarvitaan apua ihmislähtöisessä prosessimuotoilussa?
- Kun halutaan varmistaa, että ei tehdä osaoptimoituja ratkaisuja
- Kun työntekijät halutaan sitouttaa prosessin mukaiseen toimintaan
- Kun tavoitteena on yhdenmukaistaa työprosesseja
- Kun halutaan tasapuolistaa johtamisen laatua
- Kun työn tuloksia halutaan tarkastella ja arvioida yhdenvertaisesti
- Kun tavoitellaan työprosessien laadun parantamista
- Kun halutaan kehittää työntekijöiden vastuunkantoa oman työnsä kehittämisestä
Mitkä olivat projektin konkreettiset hyödyt ja vaikutukset? Henkilöstön osallistaminen ja vuoropuhelun lisääntyminen tiimien välillä. Lisäksi tiimeille oli varattu aikaa keskustelulle ja keskustelu oli ohjattua, mikä selkeytti toimintamme kehittämistä.
Maria paneutuu täydellä sydämellä ongelmiin ja ratkaisuihin. Maria osaa kommunikoida ihmisten kanssa ja tietää, miten asiat toimivat käytännössä. Hän toi myös substanssiosaamista projektiimme eikä pelkästään tullut vetämään sitä.
Marialla on aktiivinen, napakka ja positiivinen työote. Koko projektin ajan oli tekemisen ja eteenpäin menemisen meininki.
Hallitus on ollut hyvin tyytyväinen Marian osaamiseen. Johdon vakuutti hänen tapansa bongata PSK:n punainen lanka ja tuoda se tähän päivään. Myös henkilökunta vaikuttui Marian kyvystä haastaa heidät kaikki mukaan pohtimaan, missä PSK on hyvä ja mihin se on menossa!
Kun kyse on ihmisistä, muutos herättää aina pelkotiloja ja normaalia vastustusta. Siksi oli hyvä, että Maria tuli kokonaan varhaiskasvatuksen ulkopuolelta ja osasi siten esittää oikeita kysymyksiä meille.
Ratkaisu sisäisten prosessien sujuvoittamiseen
Briljantit tarjoaa ratkaisuja yksityisen ja julkisen sektorin sisäisten prosessien sujuvoittamiseen, kun tavoitteena on kasvattaa vaikuttavuutta sekä luoda tyytyväisempiä ja sitoutuneempia työyhteisöjä. Prosesseja virtaviivaistamalla optimoit resursseja oikein ja luot polkuja kestävään tulevaisuuteen.
Vaikuttavuutta ja tyytyväisempiä työyhteisöjä
Autamme asiakkaitamme kasvattamaan vaikuuttavuutta sujuvoittamalla prosesseja, tunnistamalla ylimääräisiä kulurakenteita ja optimoimalla resursseja oikein. Tämän teemme soveltamalla Lean-ajattelua toimialariippumattomasti sisäisten prosessien virtaviivaistamiseen sekä pullonkaulojen tunnistamiseen ja eliminoimiseen.
Usein kysyttyä palvelusta
-
Mitä hyötyjä ihmislähtöinen prosessimuotoilu tarjoaa?
Ihmislähtöinen prosessien muotoilu auttaa yrityksiä ja organisaatioita lukuisilla tavoilla, esimerkiksi:
- Virtaviivaistaa prosesseja
- Optimoida resursseja
- Luoda sujuvia prosesseja yli siilorakenteiden
- Kasvattaa vaikuttavuutta
- Parantaa työn ja työelämän laatua
- Kasvattaa työn mielekkyyttä
- Vahvistaa taloudellisia tunnuslukuja
- Vähentää työaikakuluja
-
Miten ihmislähtöinen prosessimuotoilu eroaa ns. perinteisestä prosessikehittämisestä?
Briljanttien toimintatapa ottaa työyhteisön ja sidosryhmät mukaan kehitystyöhön ja varmistaa siten, että ihmiset tulevat kuulluksi. Ihmislähtöisessä prosessimuotoilussa työntekijöiden kehittämisideoita huomioidaan parhaan lopputuloksen varmistamiseksi. Myös viestinnällä on merkittävä rooli, jotta kaikki prosessissa työskentelevät työntekijät (ja keskeiset sidosryhmät) ymmärtävät ja sisäistävät, mitä ja miksi ollaan tekemässä, mikä muuttuu sekä mikä säilyy ennallaan. Ymmärryttäminen on tärkeä osa ihmislähtöistä prosessimuotoilua, jotta muutos oikeasti toteutuu arjen työssä.
-
Millaisia menetelmiä ihmislähtöisessä prosessimuotoilussa hyödynnetään?
Esimerkiksi erilaiset fasilitointimenetelmät, haastattelut, kyselyt, workshopit, johdon työpajat, brainstromingit ja pelillistävät menetelmät auttavat konkretisoimaan prosessin kehittämiseen liittyviä asioita.