Prosessimuotoilua ihmislähtöisellä otteella

Kun yritysten ja organisaatioiden toimintaa sujuvoitetaan, voimavarat kanavoidaan fiksusti ja syntyy tyytyväisempiä sekä sitoutuneempia työyhteisöjä. Briljantit pureutuu jokaisen asiakkaan ongelmaan löytääkseen oikeat ratkaisut prosessien uudelleenmuotoiluun.

Esimerkkejä haastavista tilanteista

Organisaatioiden ja yritysten haasteita
  1. Työprosesseissa on havaittu tehottomuutta
  2. Prosesseissa on tunnistettu jonoja ja pullonkauloja
  3. Hukkaa on tunnistettu, mutta ei tiedetä miten korjata tilannetta
  4. Prosesseista ei ole ajantasaista ymmärrystä tai tieto on vanhentunutta
  5. Prosesseja ei ole kuvattu tai dokumentoitu
  6. Prosessikuvaukset ja arjessa tehtävät työvaiheet eivät vastaa toisiaan
  7. Avainhenkilöriski on tunnistettu, kun tärkeä tieto on avainhenkilöiden päässä
Briljanttien ratkaisut haasteisiin
  1. Tehdään nykytilankuvaus / -analyysi
  2. Tarkastellaan prosesseja
  3. Arvioidaan kehittämistoimenpiteiden vaikuttavuudet ja priorisoidaan kehittämistehtävät
  4. Päivitetään prosessikuvaukset
  5. Laaditaan prosessikuvaukset tai tehdään tarvittava dokumentaatio
  6. Tutkitaan ihmislähtöisesti miksi prosessista poiketaan
  7. Kartoitetaan avainhenkilöriskit ja tehdään suunnitelma riskien minimoimiseksi

Milloin tarvitaan apua ihmislähtöisessä prosessimuotoilussa?

  • Kun halutaan varmistaa, että ei tehdä osaoptimoituja ratkaisuja
  • Kun työntekijät halutaan sitouttaa prosessin mukaiseen toimintaan
  • Kun tavoitteena on yhdenmukaistaa työprosesseja
  • Kun halutaan tasapuolistaa johtamisen laatua
  • Kun työn tuloksia halutaan tarkastella ja arvioida yhdenvertaisesti
  • Kun tavoitellaan työprosessien laadun parantamista
  • Kun halutaan kehittää työntekijöiden vastuunkantoa oman työnsä kehittämisestä

Ratkaisu sisäisten prosessien sujuvoittamiseen

Briljantit tarjoaa ratkaisuja yksityisen ja julkisen sektorin sisäisten prosessien sujuvoittamiseen, kun tavoitteena on kasvattaa vaikuttavuutta sekä luoda tyytyväisempiä ja sitoutuneempia työyhteisöjä. Prosesseja virtaviivaistamalla optimoit resursseja oikein ja luot polkuja kestävään tulevaisuuteen.

Vaikuttavuutta ja tyytyväisempiä työyhteisöjä

Autamme asiakkaitamme kasvattamaan vaikuuttavuutta sujuvoittamalla prosesseja, tunnistamalla ylimääräisiä kulurakenteita ja optimoimalla resursseja oikein. Tämän teemme soveltamalla Lean-ajattelua toimialariippumattomasti sisäisten prosessien virtaviivaistamiseen sekä pullonkaulojen tunnistamiseen ja eliminoimiseen.

Usein kysyttyä palvelusta

  • Mitä hyötyjä ihmislähtöinen prosessimuotoilu tarjoaa?

    Ihmislähtöinen prosessien muotoilu auttaa yrityksiä ja organisaatioita lukuisilla tavoilla, esimerkiksi:

    • Virtaviivaistaa prosesseja
    • Optimoida resursseja
    • Luoda sujuvia prosesseja yli siilorakenteiden
    • Kasvattaa vaikuttavuutta
    • Parantaa työn ja työelämän laatua
    • Kasvattaa työn mielekkyyttä
    • Vahvistaa taloudellisia tunnuslukuja
    • Vähentää työaikakuluja
  • Miten ihmislähtöinen prosessimuotoilu eroaa ns. perinteisestä prosessikehittämisestä?

    Briljanttien toimintatapa ottaa työyhteisön ja sidosryhmät mukaan kehitystyöhön ja varmistaa siten, että ihmiset tulevat kuulluksi. Ihmislähtöisessä prosessimuotoilussa työntekijöiden kehittämisideoita huomioidaan parhaan lopputuloksen varmistamiseksi. Myös viestinnällä on merkittävä rooli, jotta kaikki prosessissa työskentelevät työntekijät (ja keskeiset sidosryhmät) ymmärtävät ja sisäistävät, mitä ja miksi ollaan tekemässä, mikä muuttuu sekä mikä säilyy ennallaan. Ymmärryttäminen on tärkeä osa ihmislähtöistä prosessimuotoilua, jotta muutos oikeasti toteutuu arjen työssä.

  • Millaisia menetelmiä ihmislähtöisessä prosessimuotoilussa hyödynnetään?

    Esimerkiksi erilaiset fasilitointimenetelmät, haastattelut, kyselyt, workshopit, johdon työpajat, brainstromingit ja pelillistävät menetelmät auttavat konkretisoimaan prosessin kehittämiseen liittyviä asioita.

Briljantit auttaa viemään asiakkaan tarvitsemat muutokset käytäntöön. Ota meihin yhteyttä.

Laita meillä viestiä ja kerro lähtötilanteestasi ja tavoitteistasi. Otamme sinuun pian yhteyttä sähköpostilla tai soittamalla.
Yhteydenottolomake
Tietosuojaseloste

1. Rekisterinpitäjä

Pohjois-Suomen Briljantit Oy

Yhteystiedot ja rekisteristä vastaava henkilö

Maria Karppinen
Puh. +354 41 3155984
maria.karppinen@briljantit.fi
Kirkkokatu 8 A 11
90100 Oulu

2. Rekisteröidyt

  • Asiakkaat
  • Potentiaaliset asiakkaat

3. Henkilötietojen käyttötarkoitus

Pohjois-Suomen Briljantit Oy:n asiakasrekistereihin tallennettuja henkilötietoa käytetään asiakassuhteen hoitamiseen, palveluiden kertomiseen, markkinointitarkoitukseen sekä yrityksen palveluiden ja muiden toimintojen kehittämiseen / suunnitteluun sekä vastaaviin tarkoituksiin.

4. Rekisteriin tallennettavat henkilötiedot

Asiakasrekisteri sisältää seuraavat tiedot:

Yhteystiedot

  • Nimi
  • Osoite
  • Sähköposti
  • Puhelinnumero

Asiakastiedot

Tiedot ostetuista tuotteista / palveluista

5. Rekisteröidyn oikeudet

Rekisteröidyllä on seuraavat oikeudet, joiden käyttämistä koskevat pyynnöt tulee tehdä osoitteeseen maria.karppinen@briljantit.fi

Tarkastusoikeus

Rekisteröity voi tarkistaa tallentamamme henkilötiedot.

Oikeus tietojen oikaisemiseen

Rekisteröity voi pyytää oikaisemaan häntä koskevat virheelliset tai puutteelliset tiedot.

Vastustamisoikeus

Rekisteröity voi vastustaa henkilötietojen käsittelyä, mikäli kokee, että henkilötietoja on käsitelty lainvastaisesti.

Suoramarkkinointikielto

Rekisteröidyllä on oikeus kieltää tietojen käyttäminen suoramarkkinointiin.

Poisto-oikeus

Rekisteröidyllä on oikeus pyytää tietojen poistamista, jos tietojen käsittely ei ole tarpeen. Käsittelemme poistopyynnön, jonka jälkeen joko poistamme tiedot tai ilmoitamme perustellun syyn, miksi tietoja ei voida poistaa.

On huomioitava, että rekisterinpitäjällä voi olla lakisääteinen tai muu oikeus olla poistamatta pyydettyä tietoa. Rekisterinpitäjällä on velvollisuus säilyttää kirjanpitoaineisto Kirjanpitolaissa (luku 2, 10 §) määritellyn ajan (10 vuotta) mukaisesti. Tämän vuoksi kirjanpitoon liittyvää aineistoa ei voida poistaa ennen määräajan umpeutumista.

Suostumuksen peruuttaminen

Jos rekisteröityä koskeva henkilötietojen käsittely perustuu ainoastaan suostumukseen, eikä esim. asiakkuuteen tai jäsenyyteen, voi rekisteröity peruuttaa suostumuksen.

Rekisteröity voi valittaa päätöksestä tietosuojavaltuutetulle

Rekisteröidyllä on oikeus vaatia, että rajoitamme kiistanalaisten tietojen käsittelyä siksi aikaa, kunnes asia saadaan ratkaistua.

Valitusoikeus

Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojavaltuutetulle kantelu, jos hän kokee, että rikomme henkilötietoja käsitellessämme voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä.
Tietosuojavaltuutetun yhteystiedot: www.tietosuoja.fi/fi/index/yhteystiedot.html

6. Säännönmukaiset tietolähteet

Henkilötietoja kerätään asiakkaalta itseltään asiakkaansuhteen syntyessä sekä rekisteripitäjän järjestelmistä palveluihin verkkolomakkeiden kautta. Lisäksi päivitetään viranomaislähteistä tai muilta palveluntarjoajilta, millä varmistetaan tiedon ajantasaisuuden.

7. Säännönmukaiset tietojen luovutukset

Tietoja ei pääsääntöisesti luovuteta markkinointitarkoituksiin Pohjois-Suomen Briljantit Oy:n ja sen jäsenliikkeiden ulkopuolelle.

8. Käsittelyn kesto

Henkilötietoja käsitellään pääsääntöisesti niin kauan, kuin asiakkuus on voimassa. Markkinointilistaltamme rekisteröity pääsee poistumaan itse jokaisessa lähettämässämme markkinointisähköpostissamme olevan linkin kautta taikka lähettämällä viestin osoitteeseen:
maria.karppinen@briljantit.fi

9. Henkilötietojen käsittelijät

Rekisterinpitäjä ja tämän työntekijät käsittelevät henkilötietoja. Voimme myös ulkoistaa henkilötietojen käsittelyn osittain kolmannelle osapuolelle, jolloin takaamme sopimusjärjestelyin, että henkilötietoja käsitellään voimassa olevan tietosuojalainsäädännön mukaisesti ja muutoin asianmukaisesti.

10. Tietojen siirto EU:n ulkopuolelle

Henkilötietoja ei siirretä EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.

11. Automaattinen päätöksenteko ja profilointi

Emme käytä tietoja automaattiseen päätöksentekoon tai profilointiin.

12. Evästeet ja selailun seuranta

Keräämme käyttäjän päätelaitetta koskevia tietoja evästeiden (”cookies”) ja muiden vastaavien tekniikoiden, kuten selaimen paikallisen tietovaraston, avulla. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet sisältävät usein nimettömän, yksilöllisen tunnisteen, jonka avulla voimme tunnistaa ja laskea sivustollamme vierailevat selaimet.

Sivustomme käyttää Google Analytics-palvelua.

Sivuillamme on myös linkkejä muihin sivustoihin ja palveluihin. Me emme vastaa näiden ulkopuolisten sivustojen yksityisyydensuojakäytännöistä tai sisällöistä. Kolmannet osapuolet voivat asettaa evästeitä käyttäjän päätelaitteelle käyttäjän vieraillessa palveluissamme tilastoidakseen eri sivustojen kävijämääriä.