Sovitamme prosesseja
Esimerkkejä asiakascaseistamme
Sisäisissä prosesseissa päällekkäisyyksiä ja tehottomuutta

Ongelma
Organisaatiossa oli ollut pitkään krooninen kiire. Edellisten vuosien aikana ei oltu pysähdytty tarkastelemaan kriittisiä tehtäviä, vaan työntekijöille oli lisätty uusia tehtäviä poistamatta vanhentuneita tai turhia tehtäviä.

Toimenpiteet
Aloitimme kartoittamalla sisäisten prosessien nykytilan. Löydösten perusteella teimme asiakkaalle toimenpide-ehdotukset siitä, miten prosesseja päästäisiin sujuvoittamaan. Toimenpide-ehdotuksia nousi esiin prosessien, osaamisen, työn vaatimusten ja työkalujen näkökulmista. Tavoitteenamme sujuvoittamisessa oli merkittävimpien pullonkaulojen tunnistaminen ja hukkien poistaminen. Tuimme asiakasta muutoksen johtamisessa ja sparrasimme kehittämisideoita yhdessä parhaan lopputuloksen löytämiseksi.

Ratkaisu
Liiketoimintaprosessien tehostaminen hukkaa vähentämällä.
Organisaation hallinnollisissa prosesseissa sujuvoitettavaa

Ongelma
Organisaatiossa tunnistettiin, että hallinnollista työtä tekevien henkilöiden tehtävänkuvia, vastuita sekä toimintatapoja pitäisi kehittää ja uudistaa vastaamaan nykyajan vaatimuksia. Hallinnollista työtä tekevät henkilöt olivat organisatorisesti jakautuneet moneen yksikköön, joka vaikeutti yhdenmukaista työn kehittämistä, sijaistamista ja osaamisen kasvattamista.

Toimenpiteet
Lähdimme liikkeelle auditoimalla nykytilan. Määrittelimme asiakkaan kanssa yhdessä halutunlaisen tavoitetilan, jossa oli tunnistettu nykyajan osaamis- ja toimintatapavaatimukset. Projektin aikana kartoitimme henkilöstön osaamisen tason ja tunnistimme kehittämiskohdat sekä kasvatimme osaamista erilaisten koulutusten avulla (mm. Lean-koulutukset). Kuvasimme keskeisiä hallinnollisia prosesseja, tunnistimme yhdessä niistä pullonkauloja sekä hukkaa ja teimme niiden ratkaisemiseksi toimenpidesuunnitelmat.

Ratkaisu
Tukipalveluiden prosessien sujuvoittaminen.
Sisäisen laskutusprosessin tehottumuus ja virhealttius

Ongelma
Valtakunnallisesti toimivan organisaation asiakaslaskutuksen hoitaminen sadoissa eri toimipisteissä koettiin olevan hankalaa ja epäselvää. Organisaatiossa haluttiin varmistua, että laskutus menee jatkossa kerralla oikein eikä virheistä aiheudu tulovuotoja.

Toimenpiteet
Käynnistimme kehittämisprojektin tekemällä nykytilanteen auditoinnin. Kuvasimme auditointiin lähtötilanteen, tehtävät, vastuut, järjestelmät, resurssit ja ongelmat. Tämän jälkeen asiakkaan kanssa käytiin strateginen keskustelu laskutusprosessin tavoitetilasta. Briljantit vastasivat projektin johdosta, projektisuunnitelman laatimisesta ja sen toteuttamisesta yhteistyössä asiakkaan kanssa. Projektiryhmässä porauduimme laskutusprosessin ongelmien juurisyihin ja esitimme niihin ratkaisuja ohjausryhmälle, joka teki tarvittavat linjaukset asioiden kehittämiseksi. Vastasimme kokonaisuudessaan projektin läpiviennistä.

Ratkaisu
Laskutusprosessin kehittäminen.
Kahden tiimin väliset tietokatkot hankaloittivat asiakaspalvelun sujuvuutta

Ongelma
Kahden tiimin välisessä tiedonsiirrossa oli haasteita. Asiakasorganisaatiossa haluttiin kasvattaa liikevaihtoa tunnistamalla prosessien pullonkaulat ja hukka.

Toimenpiteet
Lähdimme liikkeelle nykytilanteen auditoinnista. Haastattelimme henkilöstön, jotta saimme selville keskeisimpiä haasteita ja samalla myös kokeilemisen arvoisia kehittämisideoita. Järjestimme tiimikohtaisia työpajoja, joissa pureuduttiin oman työn hukkien poistoon ja toiminnan parantamiseen. Laadittiin yhdessä asiakkaan kanssa tiimeille tavoitteita ja uusia toimintatapoja sekä vahvistettiin esihenkilön johtamiskäytäntöjä.

Ratkaisu
Asiakaspalveluprosessien sujuvoittaminen.
Organisaatiossa tarvittiin osaavaa resurssia yritysintegraatio- tai liikkeenluovutusprojektien vetäjäksi

Ongelma
Organisaatiossa tarvittiin osaavaa projektipäällikköä, joka osaisi johtaa projektia, suunnitella ja toteuttaa projektin toimenpiteitä yritysintegraatioiden tai liikkeenluovutukseen liittyvissä muutostilanteissa.

Toimenpiteet
Briljantit laati projektisuunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa. Selvitimme lähtötiedot, tavoitteet ja laadimme kehittämiseen toteutussuunnitelma. Aikataulutimme ja resursoimme projektin, kokosimme projekti- ja ohjausryhmät sekä hoidimme projektin aikaisen viestinnän. Raportoimme etenemisestä asiakkaan valitsemalle taholle, joka useimmiten oli joko johto- tai ohjausryhmä. Arvioimme lopuksi kokonaisuuden ja lopetimme projektin hallitusti.

Ratkaisu
Projektipäällikköpalvelut yritysintegraatio- ja liikkeenluovutusprojekteissa.

Etsimme
ratkaisuja
Ulkopuolinen auditointi avaa näkemään oman toiminnan kipupisteet ja pullonkaulat. Olemme niiden löytämisen ammattilaisia ja osaamme nähdä ne oikeassa valossa.
Emme etsi ongelmia
vaan ratkaisuja.

Sovitamme
prosesseja
Prosessit ovat kaiken toiminnan ydin – tämän vuoksi niiden tulee olla sujuvia ja tavoitteita tukevia. Meillä on vahva osaaminen erilaisten prosessien kehittämisestä ja sujuvoittamisesta.
Haluamme sovittaa prosessit osaksi strategiaa.

Luomme
uutta
Luomme uusia prosesseja sekä autamme strategiatyössä.

Hiomme
strategiat
Strategiaprosessi vaatii osaamista. Olemme olleet mukana useissa strategiaprosesseissa ja tiedämme, miten onnistunut ja toimiva strategia työ tehdään ja viedään käytäntöön.
Hiomme strategiasta
briljantin.
Asiakkaitamme:














