CASE

Haasteellinen, mutta välttämätön organisaatiouudistus

Asiakas
Ylivieskan kaupunki

Palvelu
Hallittu muutosjohtaminen ja projektipäällikkö­palvelut

Menetelmät
Ihmisten osallistaminen, Muutosjohtaminen, Palvelumuotoilu, Prosessien kehittäminen

Projektin kesto
10 kuukautta

Projektin lähtökohdat

Ylivieskan kaupungin johdossa on jo pitemmän aikaa tunnistettu epätasaisesti jakautuvat työkuormat, avainhenkilöriskit sekä uusien työvälineiden ja -menetelmien tuomat haasteet kiristyvässä taloustilanteessa. Lisähuolenaiheena on ollut myös hiljaisen tiedon katoaminen ihmisten siirtyessä eläkkeelle. Tämä haaste koski myös kaupungin eri hallintokuntien toimistotyötehtäviä.

Projektin aloitus

”Tiesimme, että meillä on tulossa muutoksia henkilöstöorganisaatiossa eläköitymisen kautta ja sen mukana tuomiin riskeihin haluttiin varautua”, Ylivieskan kaupunginjohtaja Maria Sorvisto kertoo hankkeen alkusyistä. ”Mutta näimme tässä myös työtehtävien uudelleen organisoinnin mahdollisuuden”, hän jatkaa.”

Varsinaisen alkusysäyksen työn aloittamiselle antoi Maria Karppisen yhteydenotto Pohjois-Suomen Briljantit Oy:stä syksyllä 2020. Yhteistyö alkoi ongelman tunnistamisella ja ratkaisumallin suunnittelulla. Tämän jälkeen hankkeelle etsittiin osarahoitusta, ja sellainen saatiinkin Työsuojelurahastolta.

Rahoituksen varmistuttua päästiin aloittamaan varsinainen työ henkilöstön haastatteluilla.

”Muutos on aina muutos, ja siinä on omat vaiheensa. Aluksi tuntuu, ettei tästä mitään tule, mutta kun päästään vauhtiin, niin asiat alkavat yllättäen sujua”, toteaa Sorvisto ja jatkaa: ”Kun henkilöstö on iso, aina löytyy niin muutosvastarintaa kuin tällaisia muutoksia odottaneitakin, mutta keskustelujen kautta on yksituumaisuus löytynyt.”

”Aina on muutoksen vastustajia, ja vaikka muutosmyönteisyyttä olisi saman verran – niin vastarinta on usein äänekkäämpää ja siksi se huomataan”, lisää Toni Saranpää, kaupungin hallintojohtaja ja prosessissa vahvasti mukana ollut.

Mistä malli?

”Koska ei ollut valmista mallia, niin henkilöstössä heräsi huoli omasta työnkuvasta – miten minulle käy ja miten minun työnkuvani muuttuu. Tämän vuoksi haluttiin, että henkilöstö oli mukana alusta alkaen suunnittelemassa uutta toimintamallia – omaa työtään koskien sitä, kuinka sisäisten asiakkaiden tarpeet täytetään”, toteaa kaupunginjohtaja.

Oleellista tämänkaltaisessa työssä on hahmottaa aidosti kriittiset toiminteet ja prosessien pullonkaulat eri työtehtävissä. Tämä toteutuu kuunnellen ja ymmärtäen työntekijöitä. Uudet prosessit luodaan yhdessä – näin syntyy onnistunut toimintakulttuurin muutos.

Tässä hankkeen vetäjän rooli on avainasemassa. Ihmisten saaminen aidosti mukaan kehittämään omaa työtään ja selkeyttämään prosesseja vaatii osaamista ja kehittämistyökalujen hallintaa. Tätä Maria Karppinen Pohjois-Suomen Briljantit Oy:stä toi hankkeelle. Hänellä on vuosien työkokemus kuntasektorin prosesseista ja niiden sujuvoittamisesta.

Miten viestiä?

Viestinnässä henkilöstölle oli tärkeä saada heidät oivaltamaan, ettei kyseessä ole organisaatiomuutos, johon liittyisi irtisanomisia, vaan joka toteuttaa toimintakulttuuria tehostavia ja työntekoa parantavia prosesseja. Tätä tuotiin alusta pitäen selkeästi esiin.

”Tämän viestin lisäksi on myös tärkeää muistaa, kuinka uudistus kerrotaan sisäisille asiakkaille, ettei heille jää tunnetta, etteikö entisiä töitä tulisi tehdyksi”, muistuttaa Sorvisto.

Asiakasviestinnässä on oltu aktiivisia koko hankkeen ajan, kuten myös viestinnässä kaupungin päättäjille. Heiltä on ollut hankkeelle täysi tuki alusta alkaen.

Entä seuraavaksi?

Hanke toteutettiin suunnitellusti vuoden 2021 aikana, mutta varsinainen raaka työ alkaa nyt. Kahden tiimikoordinaattorin vetämät tiimit kehittävät omia vastuuprosessejaan työn ohella luoden näin työstään entistä sujuvampaa.

Kaupunginjohtaja Maria Sorviston mukaan uudistus on muuttanut organisaation toimintakulttuuria myönteiseen suuntaan ja luonut valmiuksia tulevaisuuden haasteiden kohtaamiseen:

”Olen todella ylpeä tästä prosessista ja etenkin meidän organisaatiostamme tämän projektin läpiviennissä. Tämä on ollut meille oppia, joka tulee jäämään ja valmistamaan meitä tulevaisuuden vaativiin muutoksiin.”

Ylivieska haluaakin toimia parhaiden käytäntöjen malliesimerkkinä muille aiheista kiinnostuneille kuntasektorin toimijoille.


Jaa sivu eteenpäin

Briljantit auttaa viemään asiakkaan tarvitsemat muutokset käytäntöön. Ota meihin yhteyttä.

Laita meillä viestiä ja kerro lähtötilanteestasi ja tavoitteistasi. Otamme sinuun pian yhteyttä sähköpostilla tai soittamalla.
Yhteydenottolomake
Tietosuojaseloste

1. Rekisterinpitäjä

Pohjois-Suomen Briljantit Oy

Yhteystiedot ja rekisteristä vastaava henkilö

Maria Karppinen
Puh. +354 41 3155984
maria.karppinen@briljantit.fi
Kirkkokatu 8 A 11
90100 Oulu

2. Rekisteröidyt

  • Asiakkaat
  • Potentiaaliset asiakkaat

3. Henkilötietojen käyttötarkoitus

Pohjois-Suomen Briljantit Oy:n asiakasrekistereihin tallennettuja henkilötietoa käytetään asiakassuhteen hoitamiseen, palveluiden kertomiseen, markkinointitarkoitukseen sekä yrityksen palveluiden ja muiden toimintojen kehittämiseen / suunnitteluun sekä vastaaviin tarkoituksiin.

4. Rekisteriin tallennettavat henkilötiedot

Asiakasrekisteri sisältää seuraavat tiedot:

Yhteystiedot

  • Nimi
  • Osoite
  • Sähköposti
  • Puhelinnumero

Asiakastiedot

Tiedot ostetuista tuotteista / palveluista

5. Rekisteröidyn oikeudet

Rekisteröidyllä on seuraavat oikeudet, joiden käyttämistä koskevat pyynnöt tulee tehdä osoitteeseen maria.karppinen@briljantit.fi

Tarkastusoikeus

Rekisteröity voi tarkistaa tallentamamme henkilötiedot.

Oikeus tietojen oikaisemiseen

Rekisteröity voi pyytää oikaisemaan häntä koskevat virheelliset tai puutteelliset tiedot.

Vastustamisoikeus

Rekisteröity voi vastustaa henkilötietojen käsittelyä, mikäli kokee, että henkilötietoja on käsitelty lainvastaisesti.

Suoramarkkinointikielto

Rekisteröidyllä on oikeus kieltää tietojen käyttäminen suoramarkkinointiin.

Poisto-oikeus

Rekisteröidyllä on oikeus pyytää tietojen poistamista, jos tietojen käsittely ei ole tarpeen. Käsittelemme poistopyynnön, jonka jälkeen joko poistamme tiedot tai ilmoitamme perustellun syyn, miksi tietoja ei voida poistaa.

On huomioitava, että rekisterinpitäjällä voi olla lakisääteinen tai muu oikeus olla poistamatta pyydettyä tietoa. Rekisterinpitäjällä on velvollisuus säilyttää kirjanpitoaineisto Kirjanpitolaissa (luku 2, 10 §) määritellyn ajan (10 vuotta) mukaisesti. Tämän vuoksi kirjanpitoon liittyvää aineistoa ei voida poistaa ennen määräajan umpeutumista.

Suostumuksen peruuttaminen

Jos rekisteröityä koskeva henkilötietojen käsittely perustuu ainoastaan suostumukseen, eikä esim. asiakkuuteen tai jäsenyyteen, voi rekisteröity peruuttaa suostumuksen.

Rekisteröity voi valittaa päätöksestä tietosuojavaltuutetulle

Rekisteröidyllä on oikeus vaatia, että rajoitamme kiistanalaisten tietojen käsittelyä siksi aikaa, kunnes asia saadaan ratkaistua.

Valitusoikeus

Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojavaltuutetulle kantelu, jos hän kokee, että rikomme henkilötietoja käsitellessämme voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä.
Tietosuojavaltuutetun yhteystiedot: www.tietosuoja.fi/fi/index/yhteystiedot.html

6. Säännönmukaiset tietolähteet

Henkilötietoja kerätään asiakkaalta itseltään asiakkaansuhteen syntyessä sekä rekisteripitäjän järjestelmistä palveluihin verkkolomakkeiden kautta. Lisäksi päivitetään viranomaislähteistä tai muilta palveluntarjoajilta, millä varmistetaan tiedon ajantasaisuuden.

7. Säännönmukaiset tietojen luovutukset

Tietoja ei pääsääntöisesti luovuteta markkinointitarkoituksiin Pohjois-Suomen Briljantit Oy:n ja sen jäsenliikkeiden ulkopuolelle.

8. Käsittelyn kesto

Henkilötietoja käsitellään pääsääntöisesti niin kauan, kuin asiakkuus on voimassa. Markkinointilistaltamme rekisteröity pääsee poistumaan itse jokaisessa lähettämässämme markkinointisähköpostissamme olevan linkin kautta taikka lähettämällä viestin osoitteeseen:
maria.karppinen@briljantit.fi

9. Henkilötietojen käsittelijät

Rekisterinpitäjä ja tämän työntekijät käsittelevät henkilötietoja. Voimme myös ulkoistaa henkilötietojen käsittelyn osittain kolmannelle osapuolelle, jolloin takaamme sopimusjärjestelyin, että henkilötietoja käsitellään voimassa olevan tietosuojalainsäädännön mukaisesti ja muutoin asianmukaisesti.

10. Tietojen siirto EU:n ulkopuolelle

Henkilötietoja ei siirretä EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.

11. Automaattinen päätöksenteko ja profilointi

Emme käytä tietoja automaattiseen päätöksentekoon tai profilointiin.

12. Evästeet ja selailun seuranta

Keräämme käyttäjän päätelaitetta koskevia tietoja evästeiden (”cookies”) ja muiden vastaavien tekniikoiden, kuten selaimen paikallisen tietovaraston, avulla. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet sisältävät usein nimettömän, yksilöllisen tunnisteen, jonka avulla voimme tunnistaa ja laskea sivustollamme vierailevat selaimet.

Sivustomme käyttää Google Analytics-palvelua.

Sivuillamme on myös linkkejä muihin sivustoihin ja palveluihin. Me emme vastaa näiden ulkopuolisten sivustojen yksityisyydensuojakäytännöistä tai sisällöistä. Kolmannet osapuolet voivat asettaa evästeitä käyttäjän päätelaitteelle käyttäjän vieraillessa palveluissamme tilastoidakseen eri sivustojen kävijämääriä.

Tutustu myös näihin